عرفان ناب باجرعه های ناب دعا

خرید بک لینک


...(عرفان ناب با دعاهای ناب)...

عرفان علم است ودعا نیز علم است .درکتاب معروف عده الداعی علم شعاع معرفت وقلب ایمان عنوان شده است وکسی که از ترس خدامحروم باشد عالم ودانشمند نیست.علم حقیقی تنها بحث وبررسی واستدلال وبرهان ونظریه پردازی نیست.بلکه دانش اندوختن باید برترس وخضوع فراگیران دانش بیفزاید واورا در مسیر معاد واخرت هدایت نماید.پس فرا گرفتن علم بدون عبادت وانگیزه الهی دور شدن از دایره عبودیت وبه تبع ان انسانیت است. عقل ونقل دعاونیایش را تایید می کند. در قران کریم ترک دعا نشانه استکبارنامیده شده است. دعااز ابزارهای موثر درگشایش سختیها وگرفتاریهای زندگی است. درفرهنگ پیشرو تشیع مقام ولایت امامان معصوم(ع)از قدرت تصرف در مواد عالم هستی برخوردارند. روح ولایت با نفوس انان در امیخته است وذات انها بالاتر از نفوس ما انسانهاست. همچنان که نامدارانی چون سعدی درشعر وذوق ذاتا بر سایرین ممتازند ویاابو علی سینا در عقل وفلسفه وسایر دانشمندان هر عصر وزمانی بنا به ویژگیهای ذاتی خویش وتلاش ومجاهدت ها از امتیازاتی برخوردارند.انبیاو اولیا نیزباروح ولایت که همان رابطه واتصال میان خالق ومخلوق است قدرت تصرف در موجودات را دارند ومی توانند به اذن خدا در جهان مادی تصرف نمایند.چون حضرت عیسی (ع)که کور رابینا می ساخت ومرده رازنده. انسان عادی باهمت وتلاش خویش وباحسن ظن به خداوند واعتقاد ویقین وشدت توجه وتمرکز ونگاهبانی ازنفس واز راه خاصی که امامان معصوم رفته اند می تواند بافیض ورحمت بی انتهای خداوند ارتباط برقرار کندو بر مقام ومنزلتش بیفزاید. می گویند در انجیل است که عیسی (ع)به حواریون گفت اگر ازروی اعتقاد ویقین خدارابخوانید می توانید کوههارا ازجای برکنید. حال ممکن است این سوال مطرح شود که "مااهل دعاییم ولی مستجاب نمی شود" درروایتی از امام زین العابدین(ع)صاحب کتاب گرانسنگ صحیفه سجادیه به نقش گناه وپلیدی دربی اثر شدن دعا وعدم استجابت ان پرداخته شده است امام سجاد نیت زشت ناپاکی سرشت نفاق ودورویی باهمنوعان عدم باور به اجابت دعاویاس وناامیدی ازخداوسبک شمردن اقامه نمازهای واجب را ازجمله انها می دانند. در دعای روح بخش کمیل علی(ع)نیز مواردی بیان گشته است. حضرت در تفسیر"تغیرالنعم"فرمود:از جمله گناهانی که نعمتها راتغییر می دهدستم برمردم وترک عادات نیکوواحسان وکفران نعمت وعدم شکر است. "تنزل النقم"گناهانی که نقمت می اورد مانند کسی کهخدارا شناخته است ولی از دستورات او سرپیچی می کند وخویشتن رااز دیگران برتردانسته ومردم رااستهزا ومسخره می کند..درتفسیر "تهتک العصم"گناهانی که پرده می درد مانند شراب خوردن قمار باختن کارهای مضحک ولغو وبیهوده کردن مزاح وشوخی خارج از ادب وعقل نمودن وعیوب مردم را افشاءنمودن وباادمهای ناصالح وخلاف همنشین گشتن وگناهانی که بلا می اورد از جمله انها قطع کمک ویاری بیچارگان وضعیفان وخودداری از دفاع مظلومان وترک امر به معروف ونهی از منکر است."والذنوب التی تقطع الرجا"(گناهانی که امیدراقطع می کنند)مانند یاس ازرحمت خدا ونا امیدی ازبخشش های او اعتماد به غیر خداوند کردن وعده های اورا دروغ شمردن وگناهانی که باران را باز می دارد مانند عدم عدالت قضات در احکام صادره خویش(تبعیض ها-سفارش ها)شهادت دروغ گفتن شهادت حق رامخفی نمودن ذکات وقرض و وامهای کلان ملت راپرداخت نکردن با تهیدستان ومحرومین ونیازمندان سختگیری نمودن بر یتیمان وزنان بی شوهرظلم وتعدی کردن وبازار گدایی را پر رونق ساختن وانهارا ازخود راندن...اینها نمونه هایی از تبعات زشتی وگناه درجامعه انسانی واسلامی است که پیشوایان دین در مقام ولایت واتصال به مقام قرب الهی ازانها باخبر بودند ارتباط با عالم غیب ومشاهده واگاهی از ماوراءطبیعت اجابت دعای انان رامیسر می ساخت.اینک چگونه می توانیم مانیز باتاسی از انهادعا نموده وبه اجابت امیدوار باشیم.خواندن دعاها وعبارات مستجاب شده انها انجام مناسک معتبر عبادی حسن ظن به خداوند توجه عمیق قلبی درمان بیماریهای شک ودودلی وایجاد دردونیازمندی به ذات بی انتهای الهی مارابه منبع لایزال الهی متصل می سازدودرجه ای ازولایت معصومین رادرماایجادمی نماید.چنانچه حالات نفسانی ماتغییر کندورفتارها واعمال ونیاتمان الهی شود وترس وخشیت در قلب ظاهر گرددودعااستمرار یابد انشاءالله نشانه های اجابت دعا اشکار خواهدگشت.
(استفاده ازمقدمه ترجمه صحیفه سجادیه علامه شعرانی)

ایت الله بختیاری سیستانی ...

ما را در سایت ایت الله بختیاری سیستانی دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 147 تاريخ: يکشنبه 18 مهر 1395 ساعت: 8:42

صفحه بندی